Browse By

Kronologi Harga Minyak Petrol Malaysia

Saya tertarik dengan emel yang saya terima baru-baru ini mengenai kronologi peningkatan harga minyak petrol di Malaysia semenjak tahun 1990 hingga 2008. Mungkin anda mempunyai pandangan tersendiri mengenai kronologi ini, namun bagi saya kenaikan harga petrol ini sesuatu yang lumrah cuma soalnya setinggi mana harga yang sanggup kita bayar tanpa menjejaskan kehidupan seharian.

Sebelum 90 – RM 0.89
Tahun 1990 – RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 – RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 – RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 – RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 – RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 – RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 – RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 – RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 – RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 – RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 – RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
05/06/2008 – RM 2.70 (kenaikan RM 0.78)


 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • http://www.nadlique.com Nadlique

    Maksudnya, harga minyak sudah tidak naik selama dua tahun walaupun harga minyak mentah dunia meningkat menggila. Kalau kita fikirkan, itu adalah “timebomb” yg tunggu masa je untuk meletup.

    Nadlique’s last blog post..Dr. Van K Tharp Series: Your Beliefs About Trading

  • http://ladanguluyam.blogspot.com abghalim

    Cuba buat perbandingan dengan kadar matawang semasa dengan USD….patutkah minyak naik?

    abghalim’s last blog post..PENGENALAN

  • http://www.nadlique.com Nadlique

    Mana boleh fikir mcm tu abghalim.

    USD dgn harga komoditi mempunya hubungan “negative correlation”. Kalau USD turun, harga komoditi akan naik, dan sebaliknya. Dua-dua elemen tu tak bergerak selari.

    Nadlique’s last blog post..How does a profit of 3.9% sounds to you?

  • http://www.abdfatah.com/blog abdfatah

    kronologi seluruh dunia dan fenomena minyak sedunia…

  • ahli fikir

    Takde kene mengene dengan malaysia kalau harga minyak naik seluruh dunia sebab negara kita ni pengeluar minyak terbaik dunia!!! Takkan kera di hutan disusukan tetapi anak sendiri dibiarkan merana kesusahan… Eropah dan barat bukan pengeluar minyak sebab tu minyak di tempat mereka mahal… Memang ALLAH SWT dah tentukan minyak hanya terdapat di negara-negara ISLAM SAHAJA! inilah masanya kita kene bagi sedikit pengajaran kepada barat yang selalu menindas UMMAT ISLAM seluruh dunia… SETUJU? anda semua boleh fikir sendiri sebab ALLAH telah kurniakan kepada hambanya akal fikiran yang waras… Orang yang bertindak sebaliknyalah yang tidak berapa waras. Percayalah bahawa ALLAH itu Maha Kaya, Maha Pemberi Rezeki, Maha Pemurah kepada hambanya yang beriman lagi bertaqwa.

    • Frank

      plz…jangan biar buah fikiran kamu terkurung dlm Kuasaan Allah……….. Sound weird and not profesional at all………………

    • SHIRA

      MSLHNYE DA X BERSATU. CANE NK BOIKOT NEGARA EROPAH 2.. G PUN BRAZIL PUN DE MINYAK GAK APE??? TAPI MMG ALLAH S.W T DA MMG NK MINYAK DE BYK KAT NEGARA ISLAM. PILIHAN DI TANGAN KITA…

  • http://blog.readercircle.com/ kakeru

    Yup, kenaikan secara mendadak begini memang membuatkan org ramai tak puas hati. Even yg tak guna kenderaan pun akan rasa tertekan coz bila harga naik = brg makanan pun naik… Gaji, selalu ke naik…?

    Klu harga minyak naik 40%, gaji pun selari dgn kenaikan minyak, ok la sikit.. Tapi…realitinya memang tidak sebegitu…

    kakeru’s last blog post..Revolusi 10K Perniagaan Internet Terbongkar!

  • http://www.nadlique.com Nadlique

    ahli fikir,

    Kena ingat, walaupun Malaysia merupakan negara pengeluar minyak, harga minyak seluruh dunia adalah standard. Minyak didagangkan di central exchange dan dalam US Dollar. Maka, harga satu barrel minyak ditentukan di exchange-exchange seperti NYMEX. Harga minyak di pam-pam minyak pula akan tinggi atau murah berdasarkan berapa banyak ianya disubsidi atau dicukai. Kalau subsidi tinggi, murah lah dia, dan kalau cukai lagi tinggi, mahal lah minyak tu.

    Satu lagi kena ingat, setahu saya, Malaysia mengeksport minyak dan mengimport kembali minyak yg lebih murah.

    Kalau ada yg salah, sila lah betulkan.

    Wallahuallam.

    Nadlique’s last blog post..Dr. Van K Tharp Series: An Interview with Van K. Tharp, Ph.D.

  • http://www.nadlique.com Nadlique

    Memang lah, keputusan untuk menaikkan harga minyak sebanyak 40% adalah satu keputusan yang amat tidak wajar. Sepatutnya, harga naik sedikit demi sedikit.

    Pada pendapat saya, keputusan itu bukanlah keputusan ekonomi tetapi keputusan politik.

    Nadlique’s last blog post..Dr. Van K Tharp Series: An Interview with Van K. Tharp, Ph.D.

  • dieylah

    saya nak tanya tentang kenaikan harga minyak petrol di malaysia sekarang dan statistik kenaikan harga dari tahun 2003-2007.dan apakah impak terhadap sektor kewangan.

  • http://www.mohdhafez.net hafez

    Petikan Berita Harian 21 Ogos 2008:

    “Shahrir bagaimanapun tidak menolak kemungkinan harga minyak boleh turun di bawah paras RM2 sebelum 31 Disember berdasarkan keadaan harga pasaran dunia yang tidak menentu sekarang.

    Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata kerajaan akan mengumumkan harga baru petrol dan diesel pada 31 Ogos ini, yang akan dikuatkuasa pada 1 September. ”

    kita nantikan pengumuman itu…

  • iem_run

    Sememangnya politik negara kita teruk. Terlalu banyak rasuah sehinggakn harga minyak melambung naik secara mendadak. Anwar cuma minta harga minyak diturunkan sebanyak 50 sen tetapi kerajaan turunkan 25 sen. Memang benar sekali dah makan duit haram memang susah nk dihindari. Lihat hasilnya sekarang, mungkin harga minyak boleh turun lagi tetapi adakah harga barang harian boleh turun??? Tidak sama sekali..Ini dikatakn menggali lubang yg penuh dgn lombong emas. Kita yg menggali tetapi tuan tanah yg untung.. Jelas sama sekali tindakan yg diambil oleh kerajaan bukan utk ekonomi negara tetapi sekadar permainan politik mereka sahaja.

  • Nandani

    Ha,harga minyak dah turun bawah USD50. Sama macam tahun 2005 harganya.Macamana sekarang?Agak2 kerajaan turunkan tak harga petrol RM1.50/liter? Setuju dengan lem_run,memang rasuah banyak.Kalau Najib jadik PM lagi teruk.Dulu dia jadi MB Pahang kejap pun dia belasah duit rakyat RM20j.Macamana?Tanya penduduk tua Sungai Lembing,Kuantan betul ke tak yang saya kata!

  • moshicutie

    tq

  • Gavan555

    Dekat pilihanraya cerita hal politik.. lepas pilihanraya nnti cerita hal politik lagi… bila nk abis daaa…